Вівторок, 28 Вересня, 2021

Запорізькі мери: ретроспектива

Всім добре відомо, що театр починається з вішалки, а місто – з міської ради. Причому будь-яке місто: як столиця, так і маленький районний центр десь на краю цивілізації, як багатий мегаполіс з втіленими на його вулицях найновішими досягненнями науки і техніки, так і запорошене і брудне робоче містечко з забитими фанерою вікнами. Далі на zaporizhzhia-yes.

Важлива роль

У всіх містах, у всіх країнах короля робила свита, а городян представляли ті, кого вони обрали і, таким чином, власноруч привели до управління містом. Градоначальників можна лаяти, можна хвалити, можна пишатися і захоплюватися досягненнями міста під їх керівництвом, але не можна заперечувати очевидний факт: успіх населеного пункту багато в чому буде залежати від персоналій тих, кого вибрав народ, і тих, кого новоспечений мер привів до влади в складі своєї власної команди.

Відносини Запоріжжя з градоначальниками складалися по-різному. Однак можна сказати, що в більшості випадків місто з певною періодичністю здригається від гучних скандалів, пов’язаних саме з першими особами міста.

Віхи історії

Першим мером Запоріжжя в незалежній Україні став на початку дев’яностих років минулого століття Олександр Степанович Головко. Власне кажучи, спочатку його посада навіть називалася по-іншому: він іменувався лише главою виконавчого комітету народних депутатів Запорізької міської ради. Зрозуміло, що таке найменування було спадщиною радянської номенклатури, але іншої посада градоначальника не передбачала. Однак уже незабаром ця прикра помилка була оперативно виправлена, і Олександр Степанович став повноцінним мером. Слід зазначити також, що починав свій шлях до номенклатурним вершин спочатку радянської, а потім – і незалежної України він простим слюсарем-ремонтником на одному з Нікопольських заводів. Виняткова працелюбність і лідерські якості дозволили йому опинитися на вершині своєї кар’єри вже в сорок один рік. Після того, як політична стезя виявилася для політика не такої бажаною, він змінив крісло в міській раді Запоріжжя на різноманітні бізнес-проекти.

Його наступник на посту запорізького градоначальника теж піднімався до вершин влади з найнижчих щаблів професійної ієрархії. Правда, на відміну від Олександра Степановича Головка, новий запорізький мер був співробітником правоохоронних органів. Мова йде про легендарного запорізького градоначальника Олександра Володимировича Поляка. Він перебував при владі всього декілька років, проте за цей проміжок часу місто в буквальному сенсі розцвіло, покращало, стало більш комфортним для життя простої людини, а також набуло впізнаваності та власного позитивного іміджу. Була розпочата масштабна реконструкція головного проспекту Запоріжжя, осучаснені улюблені рекреаційні місця городян, в значній мірі змінена транспортна схема міста. На честь Олександра Поляка в Запоріжжі названа одна з центральних площ (саме він, до речі, був ініціатором встановлення там фонтанів).

Управлінець та інженер

Змінив Олександра Володимировича Поляка, який до свого перебування в кріслі градоначальника не мав досвіду роботи в політиці, досвідчений і вмілий у всьому, що стосується публічної взаємодії, Євген Григорович Карташов. Незважаючи на значний політичний та управлінський досвід, роки його перебування в головному кріслі міста пройшли не так спокійно, як можна було припустити. Більш того – до того, як стати градоначальником, Євген Карташов мав досвід перебування на посаді голови Запорізької обласної державної адміністрації, а значить – прекрасно уявляв собі всю вертикаль влади, вибудувану в місті на всіх рівнях. Однак дещо спільне з попередниками у Євгена Григоровича все-таки було: він теж починав вибудовувати свою кар’єру з самого низу трудових сходинок – після закінчення Запорізького гідротехнікуму він влаштувався на роботу на одне з промислових підприємств міста на посаду слюсаря (а через якийсь час – помічника машиніста екскаватора). В силу ряду причин Євген Григорович покинув пост міського голови достроково – незважаючи на те, що його каденція в будь-якому випадку була б закінчено вже через місяць – наближався час чергових виборів. Разом з тим, його політична кар’єра після цього не закінчилася, і Євген Карташов встиг балотуватися до Верховної Ради і стати депутатом від Партії Регіонів. Сталося це в 2012 році.

Головне крісло міста, безумовно, порожнім не буває. На виборах, які пройшли восени 2010 року, вражаючий кредит довіри запоріжців отримав Сін Олександр Ченсанович. Особистість цього чиновника примітна тим, що він є щасливим володарем відразу трьох дипломів про вищу освіту (два з них отримані в різних ВУЗах Києва, а один – у Запоріжжі). Свій трудовий шлях Олександр Ченсанович теж починав в Запоріжжі, на одній з інженерних спеціальностей місцевого промислового підприємства «Гамма». Його політична кар’єра почалася ще в першій половині дев’яностих років минулого століття в міській раді (там він обіймав посаду заступника голови). П’ятьма роками пізніше Олександр Ченсанович також працював в Запорізькій обласній державній адміністрації. Однак майже до самого старту передвиборної кампанії 2010 року мало хто з пересічних запоріжців багато знав про цього кандидата.

Головним конкурентом Олександра Сіна на виборах міського голови був Володимир Кальцев (з цим, до речі, багато аналітиків пов’язали тоді несподівану перемогу Сіна – адже особистість Кальцева в місті сприймається неоднозначно). Своїм постом міського голови Олександр Ченсанович поступився на виборах 2015 року Володимиру Буряку.

Господарник при владі

Володимир Вікторович Буряк свою кар’єру починав на одному з найграндіозніших металургійних підприємств – заводі «Запоріжсталь» (в наш час входить в групу «Метінвеста»). На посаду міського голови він перейшов з посади головного інженера цього потужного підприємства. Крім того, відзначимо, що свій пост він за станом на 2021 рік обіймає вже другу каденцію поспіль (причому якщо в перший раз він обирався в другому турі, то на попередніх виборах у 2020 році переміг уже в першому). Під час свого перебування на посаді міського голови Володимир Буряк робить ставку на реалізацію різних програм в сфері комунального транспорту (зі змінним успіхом) і інших господарських галузей.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here