Понеділок, 24 Січня, 2022

Заборонені прийоми у запорізькому політикумі: нікому не нудно

Як відомо, різноманітними “забороненими прийомами” користуються політики у багатьох країнах світу (якщо не взагалі у всіх та кожній). Метою використання таких “брудних” технологій є повна дискредитація політичних опонентів і, як наслідок, перемога на електоральних змаганнях.

Водночас, “брудні” політичні технології досить однотипні, та й високоморальними їх ніяк назвати не вийде – за всього бажання. Тому спектр можливостей для їх використання вельми неширокий: очорнити суперника напередодні виборів будь-якого масштабу, зірвати домовленості, створити інформаційні проблеми для людини чи політичної сили.

Запоріжжя знає чимало прикладів брудних маніпуляцій із громадською думкою. Вони стосуються як місцевих виборів, так і загальноукраїнських – словом, у жодному разі немає гарантії того, що не доведеться зіткнутися з таким явищем. Далі – на zaporizhzhia-yes.com.ua

Адмінресурс – наше все

Однією з найяскравіших та найпостійніших ознак виборів по-запорізьки є повсюдне використання адміністративного ресурсу. Як не крути, а в Запоріжжі величезна кількість людей працює на промислових гігантах на кшталт “Запоріжсталі”, “Мотор Січі”, “Дніпроспецсталі” та інших великих комбінатів. Оскільки топ-менеджмент цих підприємств часто не далекий від політики (принаймні, регіональні керівники періодично “ходять у народ” – прямим і дуже наочним доказом тому можуть послужити півтора терміни в кріслі градоначальника, які дісталися головному інженеру “Запоріжсталі” Володимиру Буряку). Безумовно, відмінним способом гарантувати собі “правильні” результати голосування – причому без усіляких додаткових хитрощів і вигадок – може бути вкрай переконлива робота з формування стійкого бажання поставити галочку навпроти потрібного прізвища серед працівників підприємства та членів їх сімей. Причому, якщо в більшості випадків така “просвітницька” робота відбувається загалом ненав’язливо, і начебто як ні до чого не зобов’язує працівника, то в окремих випадках керівники схильні перегинати ціпок і навіть вимагають від підлеглих фотозвіт про проведене голосування (що, між іншим, прямо та дослівно заборонено чинним законодавством). Таких історій можна зустріти досить багато у відкритих джерелах (у тому числі й у соціальних мережах) напередодні та одразу після будь-яких виборів. Сподіватимемося, що кількість таких випадків буде мінімізована, і запорізькі групи перестануть рясніти повідомленнями в стилі “та скільки можна”.

Демонстрація сили

Проте не адмінресурсом єдиним просувається запорізька політика. Не гидують замовники знаходити виконавців і на більш “незручні” види робіт. Так, наприклад, напередодні місцевих виборів був облитий зеленкою Олександр Вілкул – пізнаване в нашому місті обличчя, хоч і не запорізький політик. Як мала вплинути наявність зеленої субстанції на обличчі та одязі кандидата на хід думок громадян під час волевиявлення – це питання цікаве та дуже своєчасне. Проте ставити його нема кому: замовників так і не було публічно названо. Також було зафіксовано чимало епізодів найбанальнішого псування обладнання для передвиборної агітації в Запорізькій області. Особливо страждали намети, агітатори та агітматеріали однієї з досить впливових у нашій області партій. Виконавці не гидували, в тому числі, і фізичним насильством по відношенню до агітаторів, незважаючи на те, що вони лише заробляють гроші, як можуть, і як вміють, і можуть бути зовсім іншого політичного “забарвлення”.

Фейки та брехня

Проте так званий “чорний піар” та інші передвиборні технології, які активно використовуються у Запоріжжі, часто зовсім не унікальні, тому повторюються на всій території країни. Яскравим прикладом цього може бути нібито дана співробітниками військкоматів обіцянка чергувати на виборчих дільницях і наполегливо пропонувати пройти у військкомат усім виборцям відповідного віку та статі. Чи не так, вже саме формулювання відверто смішне? Проте цей прийом виявився, проте, досить ефективним для того, щоб знизити явку виборців молодого віку на деяких дільницях. Принаймні таку інформацію надали аналітичні медіа, коли робили зріз за активністю виборців певної вікової категорії. Що саме і як вплинуло на рішення запоріжців пропустити відвідування ділянки цього разу – сказати нелегко, проте сам факт масової ретрансляції фейку про працівників військкоматів вже багато про що може повідомити, чи не так?

Підкуп буває різний

Не зовсім чесні (або зовсім нечесні) політичні схеми, прийоми та методи у Запоріжжі не обмежуються названими вище. Так, наприклад, можна впевнено стверджувати, що в місті відзначено чимало випадків відвертого підкупу запоріжців. Причому як “валюта” для покупки голосів можуть використовуватися як популярні в наш час по всій країні продуктові набори (тут вразливими категоріями стають, перш за все, пенсіонери), і більш “просунуті” товари та послуги. Соціальні мережі повідомляють про те, що найбільша кількість таких випадків припадає на невеликі міста Запорізької області – там місцеві кандидати можуть буквально додому до потенційного виборця приносити продуктовий набір, не забувши нагадати про важливість поставити галочку в бюлетені навпроти конкретного прізвища. Водночас завдяки карантину та його численним обмеженням практично зійшли нанівець візити народних обранців до шкіл, які активно практикувалися раніше.

Провал за провалом

Очорнити одного кандидата чи цілу політичну силу в очах великої кількості людей насправді не так уже й складно. Іноді те, що сама людина вважає своїми сильними сторонами, можливо використати проти неї. Так, наприклад, йдеться про загальновідомий кейс місцевого бізнесмена Володимира Кальцева. Незважаючи на те, що та політична сила, яку він представляв в бутність свою активним запорізьким політиком вищого ешелону, була дуже популярна в Запоріжжі, а особисті його якості були якщо не бездоганні, то, принаймні, не гірші за особисті якості більшості суперників – йому так жодного разу і не вдалося зайняти головне крісло міста. І тут свою роль, безсумнівно, зіграв той самий горезвісний “чорний піар” – коли переваги на кшталт ділової хватки в очах виборців буквально демонізувалися і перетворювалися на недоліки.