Вівторок, 27 Липня, 2021

Зеленський змінює кримінальний кодекс: інновації в ККУ для запоріжан

Аграрії Запорізької області про президентський закон про землю

Тема вільного продажу українських чорноземів - надзвичайно дискусійна в сучасному суспільстві. Перш за все тому, що, за статистикою, понад 70 відсотків наших...

Доведено президентом. Коли добудують запорізькі мости

Президентська програма «Велике будівництво», безумовно, дуже вчасно «підхопила» будівництво запорізьких мостів через річку Дніпро. Справа в тому, що ця кампанія останнім часом...

Пастка від “Захарія”. Чи стримає президент свою обіцянку запустити запорізькі мости вчасно

Гігантоманія і датоманія, народжені в ранні роки Радянського Союзу, нікуди не поділися за минулу сотню років. Як не сумно це усвідомлювати, а...

У Верховну Раду потрапило кілька законопроектів, які кардинально можуть змінити кримінальний процес. Частина з них подана президентом, інша – нардепами. Одночасно з цими проектами вносяться зміни до низки чинних законів. Більш детально про можливі інновації та їхній потенційний вплив на Запоріжжя й область читайте у матеріалі на zaporizhzhia-yes.com.ua.

Депутати дозволять себе затримувати і обшукувати

Часткова скасовування депутатської недоторканності. Часткова тому, що із Закону «Про статус народного депутата України» виключається друга частина статті 27, яка регулює спеціальні процедури проведення слідчих дій відносно депутатів.

Сьогодні заборонено проводити певні процесуальні дії стосовно до парламентаріїв. А саме: обшук, затримання, огляд особистих речей і багажу, транспорту, жилого чи службового приміщення народного депутата, порушення таємниці листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції. Ці та подібні заходи допускалися тільки в разі, якщо Верховна Рада давала згоду на залучення нардепа до кримінальної відповідальності.

Тепер же ці дії можна буде проводити без згоди Верховної Ради. Але при цьому перша частина норми (необхідність згоди Ради на затримання або арешт депутата) в полі закону залишається.

Засудженим забезпечать право на перегляд вироків

Метою законопроекту №0881 є запровадження на національному рівні тимчасового механізму перегляду вироків у кримінальних справах для осіб, які були засуджені без належної доказової бази за тяжкі та особливо тяжкі злочини на підставі Кримінально-процесуального кодексу України від 28 грудня 1960 року, які й досі відбувають покарання, – для забезпечення таким особам права на справедливий вирок і відновлення їх прав.

Пропонується доповнити КПК новими норами, відповідно до яких скарга на обвинувальний вирок може бути подана безпосередньо до суду апеляційної інстанції, в межах територіальної юрисдикції якого засуджений відбуває покарання.

Скасують державну монополію на проведення судових експертиз

Депутати збираються комплексно підійти до врегулювання питань судової експертизи. З цього приводу внесено відразу кілька законопроектів, які усувають чинну монополію державних експертних установ на проведення судових експертиз. Важливим є проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо підстав проведення експертизи».

По-перше, цим проектом пропонується виключити із Закону України «Про судову експертизу» статтю 7-1 «Підстави проведення судової експертизи». Зазначена норма обмежувала підстави, за якими могла проводитися експертиза.

По-друге, вносяться зміни в КПК, які розширюють коло осіб, які мають право звертатися до експертів. До таких осіб належать сторони кримінального провадження, прокурор, слідчий, суддя, суд. Поки що питання призначення експертизи вирішує тільки слідчий суддя. Сторонам захисту і звинувачення буде надано право залучати експертів для проведення експертизи.

Схожі норми містяться в законопроекті №0886 від 29.08.2019. Планується виключити з КПК п. 5 ст. 242, а саме обов’язок слідчого і прокурора звернутися до експерта для проведення експертизи щодо встановлення статевої зрілості потерпілої в кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтею 155 Кримінального кодексу України. Експертизи на досудовому розслідуванні знову зможуть призначати своєю постановою слідчі та прокурори без звернення з клопотанням до слідчого судді, що на даному етапі суттєво гальмує розслідування.

Корупціонерів перестануть випускати під заставу

Згідно із законопроектом №1009 від 29.08.2019 підозрювані по тяжким корупційним злочинам позбавляються права вийти під заставу. У законопроекті наголошується, що слідчий суддя, розглядаючи клопотання про запобіжний захід у вигляді утримання під вартою, має право не визначати розмір застави.

Однак формулювання по суті являє собою дуже небезпечну дискрецію, яка може спричинити за собою «у виняткових випадках» застосування альтернативних запобіжних заходів, в тому числі тієї ж застави. Як відомо, «виняткові випадки» раніше набували масового характеру.

НАБУ дозволять прослуховування і сексотів

Досі Бюро доводилося користуватися прослуховуванням СБУ. У самому НАБУ вважали, що це вкрай незручно, і при кожному зручному випадку наполягали на своїй власній. Відповідні технічні можливості у НАБУ були, в результаті чого антикорупціонери періодично потрапляли в різні скандали.

У законопроекті намагаються врегулювати питання з негласними працівниками, яких хочуть прирівняти до держслужбовців і укладати з ними трудові договори. Така необхідність виникла у НАБУ після скандалу з агентом «Катериною» і критики з боку прокуратури про незаконність набору агентів. У провину НАБУ був поставлений також доступ таких агентів до прослуховування і використання контрабандної техніки. В результаті Бюро змушене було оголошувати конкурс на посади агентів.

У разі прийняття законопроекту №1009 НАБУ зможе всі ці дії робити абсолютно офіційно. ДБР і НАБУ визначені спеціальними користувачами радіочастотного ресурсу. Крім того, обидві служби перейдуть під прямий контроль Президента, який хоче призначати і звільняти їх керівників. На сьогодні процедура їх звільнення в профільних законах відсутня.

Прокурори і захист будуть вимовляти вступну промову

Прокурорам дозволять оголошувати скорочений зміст обвинувального акта. Власне, вони і зараз можуть так робити, але сторона захисту може наполягати на оголошенні повного тексту обвинувального акта. Теж саме стосується позовних заяв. У разі прийняття законопроекту захист позбудеться права заявляти таке клопотання. Вважається, що це прискорить судовий процес.

З КПК також виключається ч. 4 статті 97, яка говорить, що суд може визнавати свідчення з чужих слів доказами за згодою сторін. Це нонсенс в юридичній практиці, оскільки дозволяє видавати бажане за дійсне, а також вважати доказами будь-які чутки.

Само собою, це дозволяло проводити політичні розправи над опонентами. При цьому свідок, не бувши очевидцем, не ніс ніякої відповідальності за давання неправдивих свідчень, оскільки просто переказував те, що десь почув. Однак в цілому норма про такі свідчення з кодексу не виключається.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

“Народний мер” Запоріжжя – Олександр Поляк

Коли говорять про зручність або добробут міст, коли складають різноманітні рейтинги та визначають місце в них для різних населених пунктів, коли з'являються...

Найвідоміші мери Запоріжжя

Старий Олександрівськ, який став родоначальником сучасного розвиненого і у всіх відносинах просунутого Запоріжжя, розвивався нерівномірно, стрибками. Так вже вийшло, що створювалося поселення...

Рокіровки в команді Буряка

Здавалося б, що вибори в Запоріжжі прогриміли відносно недавно. Однак не встигли ще співробітники міських комунальних підприємств зняти останні агітаційні плакати з...

Мелітополь: вибори без інтриги

Те, що наступний політичний сезон стане одним з найбільш непередбачуваних за всю історію демократичних виборів в країні, було абсолютно ясно ще до...

Валерій Баранов: історія успіху мера Бердянська

Світ змінюється. Це аксіома, яка зазвичай не вимагає доказів ні в одній з відомих людям областей знань. Точно так само відбувається і...